14.01.2021

Maska treningowa – czy warto z niej korzystać?

Ćwiczenia z maską treningową mogą na pierwszy rzut oka wydawać się nieco dziwaczne i kontrowersyjne. Warto jednak przyjrzeć się potencjalnym korzyściom jej używania. Czym jest maska sportowa i czemu ma służyć zakładanie jej na czas aktywności fizycznej?

SportsMask to urządzenie do treningu oddechowego, przeznaczone do zmniejszania dopływu powietrza w celu poprawy fizjologicznych parametrów organizmu oraz usprawnienia pracy mięśni oddechowych. Mechanizm jej działania opiera się na niskich dostawach tlenu, co powoduje chwilowe obniżenie saturacji krwi tym pierwiastkiem prowokując organizm do generowania większej liczby czerwonych krwinek, poprawiając tym samym wydolność tlenową. Używanie maski wymusza również większą koncentrację na prawidłowym oddechu i wspiera budowanie formy.

Korzyści, jakie przynosi nam stosowanie maski treningowej są następujące:
  • lepsza kondycja i wydolność tlenowa (większe VO2 max)
  • późniejsze wystąpienie zmęczenia i spowolnienie wzrostu stężenia kwasu mlekowego
  • wzmocnienie funkcji poznawczych – koncentracji i skupienia
  • aktywacja i wzmocnienie mięśni oddechowych i głębokich
  • zmniejszenie zadyszki podczas ćwiczeń
  • rzadsze występowanie astmy wysiłkowej
  • utrzymanie poziomu sprawności podczas odpoczynku lub kontuzji
  • szybsza regeneracja

W programie Tlenowej Przewagi stanowi ona element wspierający stawianie kolejnych kroków na drodze do wypracowania właściwych wzorców oddechowych, wywołujących pozytywne zmiany fizjologiczne w celu poprawy wyników sportowych. Większość z nas uważa, że w trakcie ćwiczeń należy brać duże i głośne oddechy, jednak celem Tlenowej Przewagi jest coś zupełnie odwrotnego – lekki, bezgłośny i zredukowany oddech. Dzięki praktyce takiego oddechu łatwiej nam będzie osiągnąć więcej przy tym samym nakładzie energii.

Maska, wytwarzając opór oddechowy, prowadzi do zwiększenia tolerancji mózgu na mniejszą objętość oddechową, a to z kolei przyczynia się do wspomnianych wyżej pozytywnych zmian na poziomie biochemicznym. W początkowej fazie ćwiczeń z maską możemy spodziewać się chwilowego regresu w postępach, ponieważ ciało potrzebuje czasu, by zaadaptować się do nowych warunków, jednak z czasem progres będzie coraz wyraźniejszy, a odczucie wzrostu poziomu energii i poprawy zdolności do ćwiczeń fizycznych bardziej namacalne.

Jak oddychać podczas noszenia maski?

Ważne jest, by oddychać przez nos, ponieważ taki sposób oddychania skuteczniej aktywuje przeponę niż kiedy oddychamy przez usta, a to z kolei wpływa na bardziej efektywny transfer tlenu z płuc do krwi, stabilizację kręgosłupa, obniżenie ryzyka obrażeń podczas wysiłku fizycznego i zmniejszenie poziomu stresu oksydacyjnego. Istnieje jednak prawdopodobieństwo wystąpienia chwilowej potrzeby oddychania przez usta, gdy odczucie braku powietrza będzie zbyt intensywne. Optymalny czas noszenia maski podczas treningu to 30 minut.

Profitów z używania maski treningowej jest więc sporo. Dzięki wywołaniu potrzeby adaptacji do trudniejszych warunków, pokonujemy ograniczenia własnego ciała, podwyższając fizjologiczne parametry organizmu, a także wpływamy na osiągnięcie optymalnego stanu psychicznego, tak, by być maksymalnie skoncentrowanym na zadaniu. Noszenie maski treningowej naturalnie kieruje uwagę na oddech, umysł jest skupiony, a ciało zmobilizowane do działania. Synchronizacja tych trzech składowych: ciała, umysłu i działania toruje sportowcom drogę do wykorzystania ich pełnego potencjału i osiągnięcia najlepszych wyników.

 

maska treningowa sklep

Chciałbyś sam potrenować z maską treningową? Możesz ją zakupić TUTAJ.

OPATENTOWANA TECHNOLOGIA ODDYCHANIA, ABY ZWIĘKSZYĆ WYDOLNOŚĆ!

Zestaw zawiera:

  • maskę sportową SportsMask
  • futerał
  • podręcznik w j. angielskim i pdf z tłumaczeniem podręcznika na j. polski
.